Narrow your search
Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Werken met cliëntenfeedback in de jeugdhulp
Authors: ---
ISBN: 9789033495465 Year: 2014 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod


Book
De trein van Boos naar Middel : een nieuw transportmiddel in oplossingsgerichte gesprekken
Authors: ---
ISBN: 9789088502606 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De trein van Boos naar Middel is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. 'De trein' biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.De trein van Boos naar Middel is gefundeerd op de methode 'oplossingsgericht werken'. Die methode is creatief, praktisch en optimistisch. Zo ook dit boek. Het is een avontuurlijke tocht langs plekken waar de schrijvers hun ervaring hebben opgedaan: een opvang voor zwerfjongeren, een school, een psychiatrische kliniek, een gezin met een moeilijke puber, de coaching van een jonge wedstrijdzwemster.Ondertussen wordt het oplossingsgerichte gedachtengoed binnenste buiten gekeerd. De baron van Münchhausen komt langs, maar ook John Nash, wiens biografie verfilmd is als 'a beautifull mind'. Elmo uit Sesamstraat doet mee, maar ook een onderzoek naar het effect van denken in metaforen. Dat heeft allemaal iets met elkaar te maken.De trein van Boos naar Middel is een boek dat u op ideeën brengt. Het is bedoeld om associatief te lezen. Onderweg zult u denken: "wat grappig, wat een onzin, waar halen ze dat nu weer vandaan, wat interessant". Maar vooral: "hmmm, daar kan ik misschien iets mee....dit doet me denken aan....". En als u die alinea er dan nog eens bij pakt op een bewolkte dag, dan is het goed.De trein van Boos naar Middel voorkomt niet dat U gesprekken moet voeren over moeilijke onderwerpen. Het helpt U tijdens deze gesprekken wel een heel eind op weg. Bron : http://www.bol.com


Book
De orthopedagoog als mediator
Author:
ISBN: 9789066659810 Year: 2008 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Orthopedagogen houden zich bezig met problematische leer- en opvoedingssituaties van kinderen en jeugdigen. Zo krijgen zij ook te maken met echtscheidingen, al gebeurt dat meestal pas achteraf. Veranderingen in de Nederlandse wetgeving en rechtspraak stellen hen sinds kort in staat om al tijdens het scheidingsproces zelf op te komen voor de belangen van het kind. Rechters verwijzen de laatste jaren steeds meer scheidingsgevallen door naar een mediator of neutrale conflictbemiddelaar. Als er kinderen in het geding zijn, moet volgens de wet in elk geval een ouderschapsplan worden opgesteld dat de verzorgings- en opvoedingstaken regelt. De auteur gaat in op de vraag welke specifieke rol orthopedagogen bij scheidingsbemiddeling kunnen spelen. Ze bespreekt in een literatuuronderzoek hoe inzichten uit de orthopedagogische communicatietheorie en de mediationpraktijk met elkaar kunnen worden verbonden. Een van de conclusies is dat het opstellen van een scheidingsconvenant voor de orthopedagoog-mediator geen doel op zich kan zijn, omdat de ontbinding van een huwelijk nog niet het einde betekent van het gezin als communicatiesysteem. Ook in een 'gebroken gezin' zullen ouders met hun kinderen en met elkaar in gesprek moeten blijven. Daarom is het belangrijk een mediationvorm te kiezen die een goede omgangskwaliteit in de toekomst garandeert


Book
Zo worden cliënten burgers : praktijkboek Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen.
Authors: ---
ISBN: 9789088504785 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zo worden cliënten burgers beschrijft de uitgangspunten en methodiek van het Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen (SRH). Deze methodiek biedt professionals in de geestelijke gezondheidszorg, de maatschappelijke opvang en de verslavingszorg handvatten om cliënten optimale ondersteuning te geven. Het SRH is bedoeld om mensen te ondersteunen in hun persoonlijk en maatschappelijk herstelproces. Zij is gebaseerd op uitgangspunten van psychosociale rehabilitatie, presentie, herstel en empowerment. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden en praktische aanwijzingen. Het is uitermate geschikt voor opleiding en training van professionals op mbo- en hbo-niveau.


Book
Verbondenheid in de hulpverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044135015 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De huidige maatschappelijke context die gekenmerkt wordt door tendensen zoals versnelling, digitalisering en besparingen, zet de relatie tussen cliënt en hulpverlener onder druk. Cliënten en hulpverleners krijgen steeds minder tijd om een duurzame samenwerkingsrelatie, die verankerd is in verbondenheid, uit te bouwen.Toch vormt juist de samenwerkingsrelatie het meest wezenlijke in de ondersteuning van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Elke hulpverlener is hiervan overtuigd en zoekt naar een manier waarop hij de relatie met de cliënt binnen deze context kan vormgeven.In deze publicatie geven docenten en studenten op een bevlogen manier hun ervaringen en praktijkinzichten over verbondenheid weer en de manier waarop ze versterkt kan worden. Theoretische raamwerken en praktijkervaringen worden met elkaar gelieerd, wat resulteert in een palet van verschillende visies en persoonlijke praktijkervaringen. Dit inspireert hulpverleners in spe, maar ook wie al jarenlang actief in het werkveld staat.


Book
Psychologische gespreksvoering : een basis voor hulpverlening.
Authors: ---
ISBN: 9789024402021 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit boek vergroten de auteurs in de eerste plaats inzicht in de psychologische theorieën die de hulpverlener houvast bieden. Daarnaast biedt het een overzicht van het arsenaal aan concrete vaardigheden dat nodig is voor het voeren van hulpverleningsgesprekken. De auteurs leggen daarbij een duidelijk verband tussen theorie en de toepassing via veel praktijkvoorbeelden. Na een bespreking van de algemene gezindheid tegenover de cliënt worden aspecten van de cliëntgerichte, de cognitief-psychologische en de sociaal-leertheoretische benaderingen belicht. De auteurs werken de vier rollen voor de hulpverlener verder uit: vertrouwensfiguur, mededeelzame detective, docent en coach. Deze rollen worden geplaatst in een helder gespreksmodel met de fasen probleemverheldering, probleemnuancering en probleembehandeling. Daarna volgen de voor iedere fase kenmerkende gespreksvaardigheden. De tekst is voortgekomen uit vele jaren ervaring met pratica en trainingen gespreksvoering voor diverse groepen studenten en professionals. Op www.psychologischegespreksvoering.nl vindt u extra mogelijkheden de stof uit het boek te oefenen aan de hand van vele videofragmenten met voorbeelden, oefeningen, opdrachten en toetsvragen. De combinatie van boek en online materiaal biedt een effectieve ondersteuning van onderwijs en training in professionele hulpverlenings- en coachingsgesprekken


Book
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn
Author:
ISBN: 9789044133073 Year: 2016 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverleners worden vaak opgeleid vanuit specifieke werkwijzen, eigen aan één beroep. Voor een bredere kijk op gezondheidsproblemen en een efficiënte communicatie is inzicht verwerven in de competenties, werkmethoden, bevoegdheden en beperkingen van de verschillende zorg- en hulpverleners noodzakelijk. Dit boek behandelt de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij het samenwerken over beroepsgrenzen heen, waarbij de deskundigheden van verschillende gezondheidswerkers gecombineerd worden voor een betere gezondheidszorg.Na een bespreking van de specifieke competenties en bevoegdheden van hulp- en zorgverleners beschrijft de auteur de interdisciplinaire competenties die nodig zijn en de instrumenten die ingezet kunnen worden om de bepaling, planning en opvolging van interventies meer gecoördineerd en in onderlinge afstemming te laten gebeuren. Ten slotte brengt hij methoden en instrumenten aan om de kwaliteit van interdisciplinair samenwerken te meten.www.maklu.be


Book
Het hulpverlenend gesprek: theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789001848095 9789001876043 9001876048 9001848095 Year: 2015 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over gespreksvoering en de meest voorkomende problemen en valkuilen waarmee een beginnend hulpverlener in de praktijk geconfronteerd wordt.www.hulpverlenendgesprek.noordhoff.nl


Book
Handboek online hulpverlening : hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031375172 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven


Book
Systeemgerichte methoden in de hulpverlening : een initiatie in het omgaan met mensen en hun netwerken
Authors: ---
ISBN: 9053506233 9789053506233 Year: 2001 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke hulpverlener kijkt door een bepaalde bril, gebruikt een referentiekader om zicht te krijgen op de problemen van zijn cliënt. Het 'systeemdenken', ontwikkeld in Palo Alto, biedt zo'n kader om de complexiteit van menselijke problemen te verkennen. Mensen maken deel uit van één en meestal meer systemen of netwerken (gezin, familie, team, ...). Om het gedrag van mensen te begrijpen en te veranderen, moet de hulpverlener deze systemen kennen en weten hoe hij daarop in kan grijpen. Dit wordt in het eerste deel toegelicht. Het tweede deel behandelt de communicatietheorie, aan de hand van talrijke voorbeelden uit het dagelijkse leven. Deze theorie helpt de hulpverleners de situaties van de eigen cliënten te analyseren. Deze herziene uitgave hebben de auteurs op diverse plaatsen verder verfijnd -mede op suggesties van gebruikers, onder wie vele cursisten uit vormingsprogramma's en studenten. Uit de inhoud: Mensen en hun systemen (Achtergronden -Eigenschappen van systemen -Omgangsvormen -Spelregels -Loyauteit Context -Identiteit -Grenzen) -Communicatietheorie (Alle gedrag is communicatie -Mensen beïnvloeden met woorden en vooral zonder woorden -Wat ik bedoel, is niet per se waar voor een ander -Als ik wat zeg, zeg ik iets over hoe ik wil dat de ander met mij omgaat -Wie heeft het voor het zeggen, wie Iaat het voor het zeggen hebben ?).

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by